Anvelopele de iarna se uzeaza repede cand sunt folosite vara. La peste 7 grade trebuie sa folosim anvelope de vara. Riscul de explozie este mai mare la pneurile de iarna.
De ce nu avem voie sa circulam iarna cu anvelope de vara? De ce in unele tari primesti amenda daca politia te prinde pe autostrada ca mergi cu anvelope de vara pe timp de iarna?
Pentru ca anvelopele de vara nu ofera aderenta buna cand temperatura scade sub 7 grade. Materialul din care este fabricata anvelopa se comporta bine doar la temperaturi mai mari, iar la temperaturile joase devine mai rigid.
Mai mult, profilul anvelopei ofera o aderenta scazuta prin felul in care este desenata suprafata de rulare.
Ce se intampla daca circulam cu anvelope de iarna cand afara sunt 30-40 grade.
O anvelopa de iarna este gandita special pentru iarna din mai multe puncte de vedere.
Anvelopele de iarna au blocurile care formeaza profilul mult mai distantate si mai inalte, ceea ce inseamna ca la franare aceste blocuri se deplaseaza cativa milimetri, oferind o elasticitate suplimentara.
Pe zapada sau polei, aceasta elasticitate este buna, pentru ca mareste suprafata de contact cu solul, insa pe timp de vara, elasticitatea aceasta creste distanta de franare cu cativa metri.
Multa lume are gresita impresie ca anvelopele de iarna, sunt bune si vara si ca ofera o franare mai buna ca anvelopele de vara. Total gresit, pentru ca, desi materialul se inmoaie, profilul distantat va duce la o alunecare a pneului cand franam brusc.
Un alt motiv pentru care ar trebui interzisa prin lege folosirea anvelopelor de iarna cand avem anotimp calduros, este riscul mare de explozie.
Din cauza ca pneurile de iarna au blocurile mai mari pe suprafata de rulare, la viteze mari exista o frecare suplimentara care uzeaza anvelopa mai repede, dar produce si caldura.
O anvelopa de iarna la o viteza de peste 120 km/h va avea o temperatura mai mare cu peste 20 de grade Celsius fata de una de vara. Asta inseamna ca aerul din interior se dilata si poate exista riscul unei explozii.